22 November 2012

Resipi Ikan Siakap Sweet Sour / Siakap Masak 3 Rasa


Ok.. aritu saye ade bagitau nak kongsikan resipi Siakap masak 3 rase kan.. ok ni dia. ni care saye masak la.. lain orang, maybe lain resipinye..


Kite sediakan dulu bahan2 aksesori nye.. Capsicum, Carrot, tomato Bawang putih, Bawang Merah, bawang besar, Halia, Bunga kubis, Cili Besar.. 
(saye ni suke sgt taruk macam2 bahan.. padahal tak makan pon, suke tengok die meriah je)

 Semuanya dipotong dadu atau dipotong macam kat gambar ni..

 Mende yang penting sekali, Ikan Siakap lah! yang saye masak ni, 1kg sekor. besar gak..
 Bersihkan ikan, belah perut.. 

Telur tu gunanya untuk di lumurkan kat ikan tu, supaya tepung senang nak lekat

Ni ikan yang dah dilumur tepung & Serbuk kunyit


Dah siap lumur ngan tepung tu, kite goreng la. Taruk minyak banyak tau. Biar tenggelam ikan. Pastikan minyak dah betul-betul panas baru masukkan ikan.

 
 Goreng sampai garing, barula sedapp.


Ok, untuk buat kuah die, tumiskan bawang putih, bawang merah, halia.. kemudia masukkan sos cili, sos tiram, sos tomato, gili giling.. kacau-kacau. Kemudian masukkan lah sayuran yang dah dipotong dadu tadi. Tada!! dah siap.. 

Masukkan garam / gula secukup rasa. nak sedap, masukkan sos ikan. tapi sos ikan ni masin tau. So, jangan terlebih taruk lak..

 
 Tuangkan la kuah die kat atas ikan tu, kemudian hias lah dengan bawang besar.

Senang je.. cubelah!

1 comment:

Anonymous said...

Mak mertua sy gelak bila cakap ikan celup tpg dulu.haha.die yg x tau gelakkan org.

Blog Widget by LinkWithin